Maj 2020 | Nyheder | Konkursanalyse

Hjælpepakker på op mod 300 milliarder kroner er allerede blevet en yndet indgang for svindlere til at suge milliarder af offentlige kroner til sig. Et større tocifret milliardbeløb kan Danmark miste, og derfor stiller vi vores ekspertise og software til rådighed for de danske myndigheder.

Mangelfuld kontrol sammen med utilstrækkelige ressourcer er en farlig cocktail, når det kommer til at undgå megasvindel med de mange hundrede milliarder støttekroner, der lige nu flyder mod danske virksomheder.

Heldigvis er langt de fleste virksomheders ansøgninger reelle, men ifølge Bo Rasmussen, nordisk salgsdirektør hos Experian, er der er en risiko for, at mellem fem og ti procent af de mange støttemilliarder aldrig kommer til at gavne dansk erhvervsliv – de havner nemlig hos svindlere rundt i hele verden.

– Det er ekstremt frustrerende, at vi står i den situation, for det er jo ikke meningen. Erhvervsstyrelsen, der står for udbetalingerne, har gennem lang tid stået i et voldsomt dilemma, hvor for langsommelig udbetaling kan koste arbejdspladser og virksomheder livet, mens svindlerne jo omvendt udnytter den tidsfaktor til at søge støttekroner i stor skala, siger Bo Rasmussen.

Stiller platform til rådighed

Ifølge Experian-direktøren er der dog flere aktører i det private, som kan og skal hjælpe i den ekstraordinære situation:

  • Vi synes, der er talt nok om udfordringen. Nu skal der handles, før vi vinker farvel til mange milliarder fra statskassen. Derfor har vi på ledelsesniveau besluttet at stille vores platforme gratis til rådighed, og vi håber inderligt på et opkald fra Simon Kollerup, fortæller Bo Rasmussen.

Opfordringen kommer efter de seneste dages debat om behovet for øget svindelovervågning i banksektoren. Men ifølge Experian-direktøren er det ikke nok.

  • Vi hilser myndighedernes tiltag om øget svindelovervågning i bankerne velkommen. Men de kan langt fra løfte opgaven alene sammen med myndighederne. Hos Experian har vi en lang række automatiseringsplatforme, der vil lette arbejdet for Erhvervsstyrelsens medarbejdere betragteligt, fordi de på den måde får bedre mulighed for at koncentrere sig om de mystiske ansøgninger og virksomheder.

Som det er nu, foregår behandlingen i høj grad manuelt:

  • At klare alle ansøgninger er stort set en umulig opgave, trods mange vikarer – der er brug for en sikkerhedsmæssig forsvarlig segmentering. Især hvis vi skal undgå scenariet fra den første udbetaling, hvor mange fik bevillinger uden den store kontrol på grund af pres fra erhvervslivet, fortsætter han.

Experian har blandt andet en såkaldt ’Beslutningsmotor’, der kan segmentere støtteansøgerne efter svindelrisiko. Den vil derfor kunne lette arbejdsgangene betragteligt, så Erhvervsstyrelsens medarbejdere i stedet vil kunne bruge deres ressourcer på de problematiske sager. Derved vil omfanget af svindlen blive minimeret betragteligt. Til forskel fra bankernes overvågning vil ’Beslutningsmotoren’ også kunne fange svindlere inden udbetaling. Bankerne vil typisk først fange svindlen efter udbetaling.

Fupregnskaber florerer

Hos Experian ser man allerede eksempler på, at svindlerne er meget aktive lige nu. Den ekstraordinære situation kan for svindlerne sammenlignes med en fri slikbutik for en femårig.

  • Offentlige kasser er et yndet mål for svindlere, og lige nu er det nærmest et tag selv-bord for skruppelløse typer. Vi har gennem corona-tiden identificeret flere fupfirmaer og svindelregnskaber, der bliver konstrueret med målet at få støttekroner udbetalt, og vi er oprigtig bekymrede for, hvor vi ender. Vi har jo ingen fortilfælde at støtte os til, og derfor er vi alle sammen nødt til at løfte i flok og hjælpe, hvor vi kan, mener Bo Rasmussen.

Ifølge Bo Rasmussen er det særdeles effektivt for de danske myndigheder at samarbejde med en international aktør som Experian, der agerer på alle markeder – præcis som svindlerne gør.

Ønsker du mere information, kontakt venligst:

Nordisk Salgsdirektør, Bo Rasmussen, tlf. +45 26 33 25 34.