Jan 2023 | Nyheder | Bedrageri, Fraud, Svindel

Den største udfordring for virksomheder og personer der arbejder med fraud og svindel har altid været at styre de samlede omkostninger. Afbalanceringen af omkostningerne til forebyggelse af svindel sammenlignet med de økonomiske omkostninger ved tab og indvirkningen på kundernes oplevelse af virksomheden. Hvordan forbedrer du din fraud-og svindel strategi uden at påvirke kundeoplevelsen?

Efterhånden som svindel stiger, og forbrugerne forventer hurtige og friktionsfrie digitale kunderejser, vokser størrelsen og omfanget af udfordringen.

I denne artikel kigger vi på nogle af de udfordringer, som virksomhederne står over for, og kigger samtidig nærmere på de skridt de bør tage for at tackle forebyggelse af svindel på en måde, der gavner både virksomhederne og deres kunder.

Hvad er de fem største udfordringer for forebyggelse af svindel?

1) Fremskyndet digitalisering og fjern-interaktion
Covid-19-pandemien har fremskyndet den digitale adoption med op til 10 år – forbrugerne havde under Corona ikke andet valg end at gå online og handle med virksomhederne eksternt.

For forbrugere, der ikke allerede var digitalt kyndige, betød det en meget stejl indlæringskurve. Uden den digitale erfaring er det ofte svært for forbrugere at kende forskel på en ægte interaktion med en virksomhed og potentiel svindel.

Svindlere udnyttede hurtigt muligheden og udnyttede folks digitale uerfarenhed og deres forståelige frygt og angst under pandemien til at snyde dem til at udlevere penge eller deres personlige oplysninger. I gennemsnit blev der stjålet over 4 millioner pund om dagen i UK af svindlere i første halvdel af 2021 ved hjælp af teknikker som sms og svindel med telefonopkald.

2) Digitale identiteter
Hvem har du med at gøre? Ved du hvem du reelt er ved at handle med? En tillidsfuld kunde eller en svindler? Jo mere forbrugere køber og har online transaktioner, jo vigtigere bliver den digitale identitet for både forbrugere og virksomheder.

Forbrugere forventer, at de virksomheder de handler med beskytter deres personlige oplysninger, samtidig med at de hurtigt og nemt får adgang til de produkter og tjenester de efterspørger. Virksomheder skal ikke kun godkende individer og sikre sig, at de er dem de siger de er, men de skal også beskytte deres forretning mod potentiel svindel.

6 spørgsmål, som enhver fraud manager bør stille sig selv

6 spørgsmål, som enhver fraud manager bør stille sig selv

Hent guiden her

3) Forandring i kreditmarkedet
Alternative finansieringsmuligheder forvandler kreditlandskabet. For eksempel er BNPL (Buy Now Pay Later) mere populært end nogen side og mange nye udbydere er kommet til. BNPL bringer også nye forbrugere ind på kreditmarkedet, herunder dem, der har trange økonomiske forhold, og som måske ikke er berettigede til traditionelle låneprodukter som banklån og forbrugslån.

En af de største fordele for svindlere ved BNPL er, at udbyderne skal tilbyde problemfrie digitale kunderejser. Dette har ført til, at mange har taget en let tilgang til sikkerhedstjek som ID-verifikation, hvilket gør det let for svindlere at træde ind – ved at bruge falske eller stjålne oplysninger til at oprette nye konti eller overtage eksisterende konti, og første parts svindel såsom at købe varer med ingen intention om at betale for dem. Læs mere om, hvordan Experian kan hjælpe virksomheder med at sikre og verificere dine kundeoplysninger.

4) Ændring af forbrugeradfærd
Forbrugere forventer som sagt hurtige og nemme digitale kunderejser, men de forventer også, at virksomhederne beskytter dem og deres data. Vores analyser og 2022 Identity and Fraud Report viser, at i den stadig mere digitaliserede online markedsplads er ”online sikkerhed” en stor bekymring for forbrugere, med hele 62% der siger, at det er deres højeste prioritet.

Virksomheder der succesfuldt sikrer deres digitale oplevelser, kan vinde forbrugerens tillid og få adgang til et bredere udvalg af data til at personliggøre kunderelationen ved hvert touch point.

5) Inflation, omkostningskrise og stigende energipriser
Den typiske profil for svindlere ændrede sig markant under coronapandemien, da mange folk havde det svært økonomisk. For långivere var det svært at skelne mellem svindel og kreditrisiko.

En forbruger kan nemt overdrive eller tilbageholde information for at få adgang til de produkter og tjenester, de har brug for, men det kan kun identificeres som svindel, hvis gælden ender i inkasso. Det er helt afgørende, at virksomheder bliver ved med at gennemgå deres eksisterende kunderisikoprofiler og Ikke kun på ansøgningsstadiet, men gennem hele kunderejsen. Se her, hvordan Experian KreditStatus kan hjælpe med oplysninger om forbrugere og deres eksisterende lån og kreditter

Hvordan kan disse udfordringer løses?

Kom med på beatet
Du har brug for en moderne fraud strategi, der hjælper dig med at spotte forskellene, der vil afkode bedragere fra ægte kunder – uden at påvirke jeres hurtige og nemme digitale kunderejse. Tænk på kundens digitale identitet og deres digitale rejse for at sikre, at du har de rigtige løsninger på plads.

Brug flere værktøjer
Luk hullerne ved at bruge det udvalg af værktøjer, du har til rådighed – herunder usynlige og gnidningsfrie metoder til forebyggelse af svindel, så som check af kundens digitale enheder og fysiske og adfærdsmæssige gøren og laden koblet sammen med en risikoscoring og ID-verifikation.

One size doesn’t fit all
Med en flerlagstilgang kan du skrue op og ned for forebyggelsen af jeres svindel og bedrageri og samtidig sikre dig, at friktionsniveauet er passende til risikoniveauet.
Ved at bruge forskellige værktøjer til forskellige forbrugere på forskellige tidspunkter i kunderejsen vil du få det bedste udbytte for din virksomhed og for kundens oplevelse af processen.

Husk håndteringen af svindel i hele kunderejsen
Lad os tage en typisk lån-situation. Bare fordi en kunde ikke var bedragerisk ved ansøgningstidspunktet betyder det ikke, at de ikke kan gå hen og blive det på et senere tidspunkt. Det er vigtigt at overveje forebyggelsen af svindel gennem hele kundens livscyklus, og ikke kun på ansøgningsstadiet da meget kan ændre sig over tid.

Involver dine kunder
De bedste virksomheder spørger deres kunder hvad de har lyst til at gøre, og lære og uddanner dem om vigtigheden af online sikkerhed. For eksempel giver nogle af de mere avancerede virksomheder deres kunder mulighed for at vælge, om de vil tilgå deres konti ved fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse på deres mobilapps.
Mens andre vil lade deres kunder opsætte betalingsgrænser, binde deres mobile enheder til deres konti og geo-spærre brugen af deres kreditkort. Det er en god måde at interagere med dine kunder og skræddersy forebyggelse af svindel til deres præferencer.

Hvordan kan Experian hjælpe?

Med den rigtige tilgang til forebyggelse af bedrageri er det muligt at reducere både svindel og friktionen for kunderne. Samtidig med at man innoverer nye digitale produkter og tjenester og opbygger kunderelationer bygget på tillid.

Vores svindel- og identitetsløsninger er fremtidssikret og kan tilpasses ud fra jeres individuelle behov og ønsker. Kontakt os gerne for at høre mere om hvordan vi kan hjælpe.

 

Loading...

Hent guiden: 6 spørgsmål, som enhver fraud manager bør stille sig selv

Tag et kig på vores privatlivspolitik hvis du vil vide mere om, hvordan vi opbevarer og benytter dine data.