Okt. 2019 | Kundecases | Kundecases

“Vi validerer kunder og debitorer i Experians databaser, og vi bruger kunstig intelligens til at tegne profiler af danske skyldnere: Hvad kan få netop denne person til at betale? Nogle vil helst ringes op tirsdag efter arbejdstid, nogle vil helst bruge e-Boks, og nogle reagerer først, når vi informerer dem om, at sagen er på vej i retten. Det gør vi så i øvrigt på en meget sober måde: Vi truer aldrig, og vi sørger for at skrive i et letforståeligt sprog uden juridiske spidsfindigheder.”- Jesper Winther, Salgsdirektør – Collectia

Big data, kunstig intelligens og brugervenlige løsninger

Der er ingen tøven at spore hos Jesper Winther: “Vi har kun eksisteret siden 1998, og efter et par års pause er vi nu gazellevirksomhed for sjette gang. Vi kan sagtens nå at slå rekorden på ni nomineringer.”.

Jesper Winther er salgsdirektør hos Collectia, en it-virksomhed med speciale i inddrivelse. Metoderne ligger meget langt fra det skræmmebillede af kongens foged, mange af os går rundt med: For at få succes i 2019 skal man behandle debitorerne med respekt og tilbyde dem en nem måde at få gælden ud af verden på. Medarbejderne hos Collectia fungerer faktisk i vid udstrækning som mæglere, fortæller Jesper Winther:

“Vi møder debitorerne dér, hvor de er. Du kan få personlig service, og du kan være anonym på nettet. Hvis du ikke har lyst til at tale i telefon med os, fordi du fx arbejder i et storrumskontor, så kan du bruge vores selvbetjening, når det passer dig. Hvis du gerne vil betale, men ikke kan klare hele beløbet nu og her, så kan vi hjælpe dig med at få en fornuftig afdragsordning. De fleste virksomheder vil gerne handle med skyldnerne igen, når først gælden er betalt, så opgaven er at løse sagen i mindelighed.”

Profiler af danske skyldnere

Det er en væsentlig konkurrencefordel, at Collectias medarbejdere med det samme kan tilbyde en løsning, når de har en skyldner i røret. Og medarbejderne har et solidt udgangspunkt for at vurdere, hvad de skal tilbyde:

“Vi validerer kunder og debitorer i Experians databaser, og vi bruger kunstig intelligens til at tegne profiler af danske skyldnere: Hvad kan få netop denne person til at betale? Nogle vil helst ringes op tirsdag efter arbejdstid, nogle vil helst bruge e-Boks, og nogle reagerer først, når vi informerer dem om, at sagen er på vej i retten. Det gør vi så i øvrigt på en meget sober måde: Vi truer aldrig, og vi sørger for at skrive i et letforståeligt sprog uden juridiske spidsfindigheder.”

En kilde til information

Collectias kunder kan ikke alene få penge ud af en inddrivelse: Der er fuld gennemsigtighed i sagsbehandlingen, så de kan indhente viden om debitorerne og justere deres kreditvurdering. Det sætter mange pris på. Men selv om kunderne får stadig bedre mulighed for at forebygge inkassosager, ser fremtiden lys ud, mener Jesper Winther:

“Vi har store drømme, også på nordisk og europæisk plan. Vi sørger for at udnytte ny teknologi, så snart det er muligt; vi har en attraktiv og givende arbejdsplads; og vores medarbejdere er passionerede og stolte af, at de kan hjælpe andre. Vi skal nok slå den gazellerekord.”