Aug. 2022 | Konkursanalyser |

Artiklen er blevet bragt i FinansWatch. Læs mere her (kræver login)

478 danske virksomheder gik konkurs i juli, og det er en lille stigning på 4,6 procent sammenlignet med juli 2021. Ifølge direktør hos data- og analysevirksomheden Experian er juli en stille måned på grund af sommerferien, så en mulig konkursbølge kan ikke aflyses.

Juli byder for mange danskere på is i strandkanten og ferieoplevelser med familie og venner. Og netop på grund af sommerferien er der også forholdsvis stille hos de danske domstole, der blandt andet håndterer virksomhedskonkurser.

Derfor er det heller ikke overraskende, at der har været forholdsvis få konkurser i juli. Ifølge tal fra analyse- og datavirksomheden Experian gik 478 danske virksomheder konkurs i juli 2022. I samme måned i 2021 gik 457 danske virksomheder konkurs, og der er således sket en stigning på cirka fem procent.

– Vi har været vant til at se flere konkurser de seneste mange måneder, men helt som sædvanligt går skifteretternes aktivitet ned i sommerperioden, og derfor er det efter bogen, at der bliver registreret færre konkurser, siger Bo Rasmussen, direktør hos Experian.

– Det er fortsat vores forventning, at vi ser flere konkurser blandt danske selskaber, når vi kigger ind i efteråret og vinteren, fortsætter han.

Kreditvurdering er vigtig

Experian-direktøren pointerer, at virksomhedernes kreditpolitik skal tage hensyn til de aktuelle usikkerheder i samfundsøkonomien. Samtidig skal finansvirksomhederne fortsat yde ansvarlig långivning, når virksomhederne kommer med ønsker om kredit.

– Det er naturligvis altid vigtigt, at dine kunder kan vedligeholde og betale lån tilbage. Men med den aktuelle usikkerhed er det særligt vigtig. Det er sandsynligt, at flere virksomheder, og i øvrigt også private forbrugere, kommer i klemme med restancer de kommende måneder, advarer Bo Rasmussen og fortsætter:

– Flere tusinde virksomheder har lige nu svært ved at tilbagebetale eller vedligeholde de lån, som er optaget i kølvandet på corona. Og det er spørgsmålet, hvornår og hvor mange af dem, der må dreje nøglen om. Men bundlinjen er, at det desværre er et lidt mudret billede, der viser sig for dansk erhvervsliv ude i horisonten, fortæller Bo Rasmussen.

Læs hele konkursanalysen her

 

Bliv klogere på Experians løsninger inden for tabsforebyggelse og konkursmodeller

Når først en virksomhed har trukket stikket, er der sjældent noget at komme efter, hvis de skylder dig penge. Konkurser kan dog forudsiges.Det afsløres blandt andet af adfærdsmæssige forstadier som ledelsesskifte, uro i bestyrelsen og ujævne betalinger. Det gælder blot om at have de rigtige data at analysere på og træffe beslutninger ud fra.

Læs mere her

 

Hvem er Experian?

Experian er verdens førende leverandør af data- og analysetjenester. Under livets store øjeblikke – fra at købe et hjem eller en bil, til at opstarte en forretning- giver vi forbrugere og vores kunder mulighed for at administrere deres data med tillid. Vi hjælper enkeltpersoner med at tage økonomisk kontrol og få adgang til finansielle tjenester, og virksomheder til at træffe bedre beslutninger. Vi hjælper långivere med ansvarlig långivning og organisationer og virksomheder med at forhindre identitetssvig og kriminalitet.

Vi har 20.600 kollegaer, der opererer i 43 lande, og hver dag investerer vi i nye teknologier, talentfulde mennesker og innovation for at hjælpe alle vores kunder med at maksimere enhver mulighed. Vi er noteret på London Stock Exchange (EXPN) og er en fast bestanddel af FTSE 100-indekset.

Lær mere på http://www.experian.dk eller besøg vores globale nyhedsblog for at få de seneste nyheder og indsigter fra vores verden.