Loading...

Til kamp mod svindlere med kunstig intelligens og analytics

Virksomheder er i dag oppe mod en stigende trussel om databedrageri. For at imødekomme de risici og udfordringer, det medfører, investerer mange både tid og ressourcer i at blive bedre rustet til at håndtere databedrageri. Men er det nok?

Det står klart, at mange virksomheder er udfordret af angrebenes kompleksitet og uforudsigelighed, der kræver konstant årvågenhed og optimalt beredskab – samtidig med, at man skal balancere budgetmæssige udfordringer, kompetencesikring og – for mange – underbemanding, der kan gøre det svært at prioritere.

Mange virksomheder føler sig samtidig låst i et digitalt kapløb mod svindlere, der lærer at snyde nye systemer hurtigere end virksomhederne implementerer dem. Netop af den grund planlægger over 50 procent af virksomhederne at foretage nøgleinvesteringer i kunstig intelligens og analytics. Det viser en ny undersøgelse blandt mere end 900 virksomheder fra Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA) foretaget af Forrester Consulting på vegne af Experian.

Derfor er kunstig intelligens en god investering

Og spørger man Bo Rasmussen, der er nordisk salgsdirektør i Experian, er det ikke tilfældigt, at mange virksomheder vil investere netop her.

Kunstig intelligens og datadrevne analyser kan bidrage til en meget fleksibel sikring mod databedrageri. Modsat traditionel software, der risikerer at blive forældet hurtigere end det bliver implementeret, er AI-baseret software mere tilpasningsdygtig, forklarer Bo Rasmussen.

Derudover fremhæver han, at kunstig intelligens og analyser også kan bidrage til en bedre kundeoplevelse. Det kan ellers være en svær balance for virksomhederne; at opnå optimal beskyttelse mod databedrageri og samtidig værne om den gode kundeoplevelse.

– Vi ved fra undersøgelser, at forbrugere efterspørger sikkerhedsprocedurer, men samtidig må disse procedurer ikke besværliggøre for eksempel købsprocessen. Derfor er virksomhederne også nødt til at være bevidste om at investere i nogle teknologier, der bidrager til at give deres kunder en god oplevelse, lyder der fra Bo Rasmussen.

– Hos Experian investerer vi massivt i Data Science og Advanced Analytics – og det vil vi fortsætte med. Det er vores opgave at blive ved med at udvikle produkter, der følger med teknologien og tiden. Derfor arbejder vi også målrettet med at inkorporere analyseværktøjer og gøre vores produkter intelligente. Vi er overbeviste om, at selvlærende systemer og teknologier baseret på såkaldt deep-learning har et kæmpe potentiale i forhold til at gøre vores kunder i stand til at træffe bedre beslutninger i deres markeder, slutter han.

Læs Experians seneste Forrester Fraud Rapport og få det fulde indblik i analysen her.