Loading...

Rasmus Ankersen: Data, analytics og indsigt – ingredienserne til sejr

Det er hævet over enhver diskussion, at Rasmus Ankersen går til ekstremerne i sin strategi for FC Midtjylland. Han vælger ikke bare en datadrevet tilgang: Alt, hvad der sker i hele organisationen, er forankret i data. Rekruttering af en ny træner, træningsøvelser til den kommende uge, hvordan klubben skal måle sine præstationer op mod internationale klubber – data er driveren bag alle beslutninger.

Rasmus erklærede allerede for flere år siden, at han ikke længere behøvede at se potentielle spillerkøb spille fodboldkampe, fordi han på baggrund af data kunne vurdere, hvem der var de rette spillere for klubben. Udsagnet var kontroversielt i en branche, som plejer at sende talentspejdere ud i hele verden for at se så mange kampe som muligt og finde det guldæg, ingen andre har fået øje på.

Hvilke data fortæller dig det, du gerne vil vide?

Data kan imidlertid sjældent levere brugbare svar, hvis man ikke formår at stille de rigtige spørgsmål. Ifølge Rasmus har analytikere og ledere en tendens til at overfortolke data eller fortolke dem ud fra intuition og egne antagelser. Det resulterer i fejlagtige konklusioner og beslutninger, der umiddelbart synes datadrevne, men blot er et udtryk for, at analytikeren har haft en række antagelser, han har ønsket at kunne dokumentere med data. Derfor er det afgørende, at man gør sig klart, hvilke spørgsmål analysen skal besvare. Ellers ender man med at analysere for analysens skyld.

Præstationer og præcise KPI’er

En anden af Rasmus’ hovedpointer er, at virksomheder er nødt til at finde en række parametre, som kan hjælpe til at vurdere en given præstation eller et projekt objektivt. Rasmus og hans bagland bruger metoder fra bettingindustrien, hvor parametre som expected goals (xG) og expected points (xP) hjælper bettingselskaberne til at forstå udfaldet af kampe. Man analyserer, om de samme resultater ville forekomme over tid, hvis man spillede den samme kamp igen og igen, med de samme scoringschancer, fra de samme positioner osv.

I en fodboldverden, som ellers ofte er præget af forhastede beslutninger, hjælper metoderne FC Midtjylland og britiske Brentford til at træffe velfunderede beslutninger og se på præstationen i den enkelte kamp og sæson, snarere end resultatet. Svarede præstationen egentlig til resultatet? Eller burde FC Midtjylland rent statistisk have fået et bedre resultat ud af holdets præstation?

Teknikken kan direkte overføres til erhvervslivet og virksomheder, som ikke udvikler sig efter forhåbningerne. Formår I at stille de rigtige spørgsmål til jeres data? Formår I at fastsætte relevante KPI’er, og hvordan definerer I succeskriterierne? Er jeres KPI’er baseret på de rette parametre, så I kan vurdere præstationen snarere end resultatet?

Oplev Rasmus Ankersen på Experian Innovation Summit den 8. oktober 2019 i København.