Loading...

5 spørgsmål til Business Analyst’en

“Timing er at være på det rigtige sted med det rigtige produkt – på det rigtige tidspunkt”

André Dethlefsen er Business Analyst i Experian. André har en cand. merc. i Strategi, Organisation & Ledelse samt en HD i Økonomistyring & Procesledelse og har arbejdet med udvikling af IT systemer primært i den finansielle sektor i 5 år. André kommer fra tilsvarende stillinger i Nationalbanken, Mærsk og Nykredit. Når han ikke har travlt bag skærmen hopper han på sin kværn – eller planlægger at opbygge Experian MC  Klub med sin kollega Helle.

Hvilket fokus er vigtigst for Experians kunder i 2017?

At forstå værdien af kundefokus og timing. Rammer du ikke kundens behov på den rigtige måde på det rigtige tidspunkt kan dine anstrengelser for at skabe selv verdens mest knitrende sprøde gadget og intelligente service være spildt. Et godt produkt med en dårlig timing er – et dårligt produkt. Et fantastisk produkt med en dårlig timing er i bedste fald spild af tid.

Hvordan opfatter du timing?

Timing er at være på det rigtige sted, med det rigtige produkt, på det rigtige tidspunkt. Timing er at kunne udnytte det vindue, dine kunder giver dig, præcis når de giver dig det. For at lykkes skal du kunne handle hurtigt, uden tøven og ramme plet i forhold til, hvad dine kunder virkelig har brug for – et godt tilbud er kun noget værd, hvis det er relevant.

Hvordan ved du, at kunden vil finde din service relevant?

Til hverdag arbejder jeg med data til langt op over begge ører. Jeg kan se, at hvis du virkelig vil lære dine kunder at kende, så er nøglen at gøre dit kundekendskab datadrevet. I dag er det lønsomme produkt ikke kun et spørgsmål om innovativt design, state-of-the-art features, smart distribution eller effektive måder at udvikle og producere på.

Du kan have ramt rigtigt på alle punkter – og alligevel tabe det hele på gulvet – hvis du ikke er på det rigtige sted på, på det rigtige tidspunkt. Det er blevet super komplekst at være skarp på sin timing og sikre sin relevans, men hvis du kan, så er du foran – så lad dine kundedata guide dig og dit kundekendskab.

Alle vil – men få gør det. Hvorfor?

I rapporten Winning in the Customer Era, som Experian har udarbejdet sammen med Forrester, svarer 81% af 380 interviewede ledere, at deres højeste prioritet er at få bedre viden om deres kunder. 36% indrømmer samtidig, at de ikke har ”nøjagtige data” til rådighed. Det betyder, at der er plads i markedet til at bringe sig i front. Potentialet er enormt, og det er med at komme i gang.

Der vil altid være en risiko for ikke at ramme plet i markedsføring – den risiko lever alle med, og det er derfor, der opstår en strategisk mulighed.

Kan du finde ud af at være relevant, netop når din kunder har brug for det – så har du skabt en kompetitiv fordel, som dine konkurrenter ikke uden videre kan kopiere – og du har skabt grundlag for at levere værdi til dine kunder på lang sigt.

Det er det, kundefokus drejer sig om.