Konkursstatistikker og pressemeddelelser

fra 2014

Pressekontakt

Har du som journalist brug for yderligere information, er du velkommen til at kontakte os.

Pressearkiv 2014

Her finder du Experians pressemeddelelser fra 2014.

Tag temperaturen - og indriv gælden før 'patienten' går konkurs

"Konkursmodellen" er kaldenavnet for Experians nye scoringsmodel, der torsdag blev præsenteret i København. Kaldenavnet fordi modellen giver en sandsynlighed for om en virksomhed går konkurs indenfor de næste seks måneder. Det formelle navn er Delphi for Collection.

The Millenials udfordrer fremtidens bank

To ud af tre unge vil hellere til tandlægen end i banken! Og skal det endelig handle om bank, skal det være sjovt, hurtigt - og lækkert.

Experian er en af verdens mest innovative virksomheder

Forbes Magazine har netop udnævnt Experian til at være en af verdens mest innovative virksomheder.

Opbremsning i økonomien giver uændret konkurstal

607 selskaber har i november drejet nøglen om som følge af konkurs. Det er blot fem færre end sidste år, viser nye tal fra Experian og en opbremsning af den positive udvikling, der ellers har præget 2014.

Konkurser tog hårdt på nordjyderne - mens andre slap

Antallet af konkurser fortsætter med at falde. Alligevel blev oktober en hård nyser for nordjyderne, der måtte vinke farvel til dobbelt så mange selskaber som i oktober sidste år, viser nye tal fra Experian. Set over de seneste 12 måneder er der på landsplan en forbedring på knap 23 procent

Danskerne etablerer flere virksomheder

Iværksætterlysten sender lige nu omkring 2.000 nye selskaber i luften hver måned, viser tal fra Experian. Dermed er vi på niveau med år 2006 inden finanskrisen. De nye iværksætterselskaber står for hver fjerde nye virksomhed, men de nye selskaber er generelt sårbare og deres overlevelsesrate og vækst skal forbedres, siger erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.

Konkursfald bremser op i september

Et fald på 12 procent i forhold til sidste år, men med en markant nedsat hastighed ned imod det forjættede "før-krise-niveau". Sådan tegner konkursudviklingen sig for september ifølge nye tal fra analysevirksomheden Experian

New platform helps companies enhance their customer decisions

Asiakastieto introduces Experian’s newest decisioning platform to help organisations in Finland grow their business with better, more automated customer decisions.

Telebranchen vil lære kunderne at kende

Bedre beslutninger, mere viden om kunderne og større effektivitet gennem systematisk brug af data er hovedprioriteter, når telebranchen evaluerer sig selv i en international undersøgelse fra analysevirksomheden Experian

Konkurser i august rammer før-kriseniveau

189 konkurser er det laveste antal konkurser for én måned siden september 2007. En række brancher er i bedring, herunder vækstindikatorer som Byggeri og anlæg, transport og de ellers så hårdt prøvede handelsvirksomheder

Antallet af RKI-registrerede falder for første gang siden 2008

For første gang siden 2008 falder antallet af RKI-registrerede. Samtidig er hastigheden i gældsudviklingen faldet fra 14 procent i første halvår 2013 til fire procent i første halvår 2014. Alligevel sætter det samlede beløb rekord med 17,3 mia. kroner.

Hurtige beslutninger bliver konkurrenceparameter

Det kræver en kraftig analysemotor at forvandle big data til beslutninger. Analysevirksomheden Experian er på markedet med beslutningsplatformen, PowerCurve, der lover opadgående vækstkurver med, vigtigst af alt, betalende kunder.

Konkurspilen peger fortsat nedad

Nye konkurstal fra Experian holder optimismen flyvende, selv om konkurser på landsplan fortsat rammer op mod 100 selskaber dagligt. Sjælland og Fyn halverede antallet i forhold til juli sidste år.

2.326 nye selskaber i luften før sommer

Danske iværksættere har travlt. Ikke færre en 110 selskaber per arbejdsdag, blev der i gennemsnit skabt af innovative danskere i slutspurt før sommerferien. Niveauet i 2. kvartal 2014 er det højeste siden 2008.

Kun halvt så mange juni-konkurser som sidste år

Antallet af konkurser før ferien er næsten halveret i forhold til juni sidste år. Væksten arbejder nu også for de mindre og unge virksomheder, viser Experians konkursrapport for juni måned.

Nordic Credit Alliance – nyt, stærkt partnerskab giver danske virksomheder adgang til Big Data fra Norden!

Det nordiske marked er i hastig forandring; vi ser en vigtig økonomiske interaktion i forbindelse med en omfattende samhandel mellem landene i Norden. For at sikre sig succes i dette marked, er det vigtigt at have nem adgang til kreditoplysninger om virksomheder og kunder på tværs af grænserne.

Mange men færre konkurser i maj

Antallet af konkurser falder igen i maj til 370 konkurser, svarende til et fald på 19 % siden sidste år. Sammenligner man antal konkurser i maj med årene før finanskrisen er niveauet dog fortsat højt.

Pressemeddelelse - 9. maj 2014

Vi kan bekræfte, at vi samarbejder med Ekspres Bank og de danske myndigheder om en efterforskning, som indikerer, at Ekspres Banks systemer er blevet kompromitteret.

Ny lov giver rekordhøjt antal nyetablerede selskaber

6.468 nye selskaber er blevet etableret i årets første kvartal. Det er en stigning på 42,7 procent sammenlignet med første kvartal i 2013. Det viser en ny analyse fra Experian. Men bag tallene er der også et element, som kan udfordre de rigtige iværksættere.

Markant fald i konkurser fortsætter

Marts ser ud til at cementere den seneste positive trend i antallet af konkurser med et fald på næsten 30%, sammenholdt med marts 2013. Dermed kommer 2014 exceptionelt godt fra start med et første kvartal, der har det laveste antal konkurser siden 2008.

Markant fald i konkurser i februar - vending for dansk økonomi, kan være på vej?

De forløbeliget tallene for februar viser en positiv tendens med fald i antal af konkurserne til 248 konkurser. Det svarer til niveauet i nærheden af hvad vi så i 2008. Sammenholdes dette med de 491 konkurser, vi så i januar 2013, er ddet et fald på næsten 50 % på et år.

Hård start på 2014: Fald i konkurser udeblev

Efter et markant fald i december, steg antallet igen i januar med 4,2 % sammenholdt med 2013. Nogle af de brancher, der er vigtige for beskæftigelsen, oplever dog fremgang. Det viser den seneste konkursanalyse fra data- og analysevirksomheden Experian.

De unge er lyspunktet i dystert billede af danskernes gæld

Modsat de gængse opfattelser er det de yngre generationer, der skiller sig positivt ud i Experians seneste RKI-rapport over danskernes gæld. Danskere under 30 år er således den eneste gruppe, hvor andelen af RKI-registrerede er faldende. Generelt er rapporten dog dyster læsning: Den misligholdte gæld i Danmark steg i 2013 med 1,2 milliarder og udgør nu i alt 17,0 milliarder kroner.

Rekordlavt antal ny-etableringer i ti år

Krisen har ramt danskernes lyst til og mulighed for at være iværksættere. Ikke siden 2003 er der etableret så få nye virksomheder i Danmark på et helt år. I forhold til 2012 bød 2013 dog kun på en lille tilbagegang på 0,4 procent, viser tal fra kreditbureauet Experian.

Etablering af nye stærke virksomheder i Danmark er helt centralt for skabelsen af nye arbejdspladser og dermed dansk vækst og velfærd på længere sigt. Det er i høj grad de små og mellemstore virksomheder, der skaber arbejdspladser.