Fortsat færre konkurser

September understreger den positive udvikling

September understreger den positive udvikling i antallet af konkurser

3. kvartal blev afsluttet med endnu en måned med færre konkurser. Dermed er antallet af konkurser i Danmark faldende for fire måneder i træk. I september gik 9% færre konkurs i forhold til samme måned sidste år, viser nye tal fra data-og analysefirmaet Experian.

I september måtte 383 virksomheder dreje nøglen om, sammenlignet med 421 i september 2012. Det betyder et samlet fald på 1,4% i de seneste 12 måneder, der dermed repræsenterer det laveste 12 måneders gennemsnit siden juli 2009.

"Det er meget glædeligt for danske virksomheder, at 3. kvartal fastholder den positive udvikling, vi har set i de seneste måneder. Konkursniveauet er stadig for højt, men tallene understreger en grundlæggende positiv udvikling af erhvervsklimaet i Danmark - og nu bliver det virkelig spændende at følge konkurserne resten af ​​ året," siger Frank Papsø, nordisk direktør for analyse og forretningsudvikling hos Experian.

En række af Experians andre data viser, at virksomhederne fortsat er udfordrede. For eksempel antallet af virksomheder med konkursretning og den private gæld på over 16,6 MIA., der i øjeblikket er registreret i RKI, og som i den størrelsesorden også har betydning for samfundets økonomiske helbred.

"Tallene tyder på, at virksomhederne så småt er begyndt at tilpasse sig den nye normal, og det er nøglen til et sundere Danmark. På lang sigt bør konkursraterne være omkring halvdelen af, hvad de er i dag, så der er stadig lang vej at gå, før konkursniveauet ikke længere udgør en væsentlig risiko for de danske virksomheder," siger Frank Papsø.

Lukkelovens konsekvenser

På brancheniveau ser vi fortsat en god udvikling inden for bygge- og anlæg, transport, liberale services og fremstillingsvirksomheder.

”Vi ser fortsat gode takter inden for en række af de brancher, der er allervigtigst for samfundets økonomi som helhed. Til gengæld ser vi for første gang i lang tid en lille stigning af konkurser inden for handel. Det kan meget vel være en naturlig konsekvens af lukkeloven, og dermed ikke noget der får den store betydning for arbejdsløsheden”, fortæller Frank Papsø.

Kontakt:

Frank Papsø, Nordisk direktør for analyse og forretningsudvikling hos Experian: 51 41 20 89