408 konkurser

giver midlertidig pil opad

408 konkurser giver midlertidig pil opad

Experian 06-04-15

Flere konkurser for anden måned i træk skal ses i lyset af en overordnet tendens, der langsomt, men sikkert arbejder sig igennem efterveerne fra den økonomiske krise. En normalisering trækker ud, men er realistisk i 2017, vurderer Experian.

Optimismen i dansk økonomi er endnu ikke smittet af på konkursniveauet, viser marts måneds konkurstal fra Experian.
408 selskaber måtte dreje nøglen om som følge af konkurs, 69 flere end i samme måned sidste år, hvilket er en stigning på godt 20 procent. Konkurspilen peger dermed opad for anden måned i træk i forhold til samme måned sidste år.

”De aktuelle udsving rokker ikke ved, at vi går mod genopretning, men i et meget langsomt tempo. Hvis udviklingen fortsætter, som vi har set det i februar-marts, kommer vi ind i 2017, før vi når ned på et niveau, svarende til 2008”, kommenterer administrerende direktør i Experian, Jens Hjortflod.

Hård marts for Nordjylland og Fyn

Marts blev hård for især nordjyder, fynboer og erhvervslivet i Hovedstaden. Nordjylland og Fyn oplevede knapt 50 procent flere konkurser end i marts sidste år med henholdsvis 44 nordjyske konkurser, 38 fynske. Mildere forløb det for Hovedstaden, der oplevede 35 procent flere konkurser end sidste år i marts, svarende dog til i alt 193. Ser man på forløbet over de seneste 12 måneder viser de nye tal, at det svarer til, at otte ud af hver 1.000 aktive selskaber i Hovedstaden lukker med konkurs.

Sjælland status quo

Sjælland, som ellers er ramt af røde konjunkturer for så vidt angår arbejdspladser og antallet af RKI-registrerede, slap relativt nådigt gennem marts med uændret konkursniveau, i alt 36.

Det er på landsplan især brancherne Bygge og Anlæg, Handel og Information & Kommunikation, der sender konkurspilen opad. Bygge og Anlæg med 62 konkurser mod 48 i marts sidste år, Handel med 74 mod 62 konkurser i marts sidste år og Information & Kommunikation med tæt på en fordobling fra 10 til 19 konkurser.

858 Handels-konkurser på et år

Branchemæssigt er det Overnatning & Restauration, der over et 12 måneders perspektiv har måtte betale med flest konkurser; 18 for hver 1.000 aktive selskab. Også branchen Handel ligger under fortsat pres, og er, set over de seneste 12 måneder, den branche, der nominelt har flest konkurser, i alt 858.

Om Experian

Vi er verdens førende leverandør af data, analyser og statistiske modeller. Vi hjælper virksomheder med at styre kreditrisiko, forebygge svindel, målrette markedsføring og automatisere beslutningsprocesser. Vi hjælper også privatpersoner med at kende deres kreditværdighed og beskytte sig mod identitetstyveri. I 2014 udnævnte Forbes magazine os til at være én af verdens mest innovative virksomheder.

Vi beskæftiger omkring 16.000 mennesker i 39 lande. Vores hovedkontor ligger i Dublin, Irland, med operative hovedkvarterer i Nottingham (UK), Californien (USA) og São Paulo (Brasilien) Experian plc er noteret på London Stock Exchange (EXPN), og er en del af FTSE 100-indekset. Den samlede omsætning for finansåret 2014 var 4,8 mia. $

Vil du vide mere om Experian på globalt plan, kan du besøge www.experianplc.com. Du er også velkommen til se dokumentaren ‘Inside Experian’.

Experian i Norden

I Norden er Experian repræsenteret i Danmark og Norge. Den nordiske organisation er en del af EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika). I Danmark har Experian en hovedkontor på Østerbro i København samt en afdeling i Silkeborg. Vi beskæftiger omkring 120 mennesker inden for data, statistik, analyse, salg og markedsføring. Se mere på www.experian.dk

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Jens Hjortflod, administrerende direktør, Experian: Mob. +45 24 64 71 77, jens.hjortflod@experian.com.
Pressekontakt i øvrigt: +45 20 34 39 77