Flere virksomheder

overlever konkursramt forår

Flere virksomheder overlever konkursramt forår

Experian 15-06-02

Antallet af konkurser faldt i maj til 343 i forhold til de 370, der måtte dreje nøglen i maj sidste år, viser nye tal fra analysevirksomheden Experian. Selvom konkurstallet daler, er der dog stadig langt til niveauet før krisen, hvor konkurstallet lød på cirka 200 om måneden.

Det går langsomt fremad med virksomhedernes overlevelses-evne. Efter en relativ hård start på året, hvor konkurstallet steg i februar, marts og april, faldt tallet for maj til 343 fra 370 konkurser i maj måned sidste år.

”Endelig begynder niveauet at matche de øvrige positive økonomiske nøgletal. De seneste måneders konkurshyppighed har vist sig at være en krusning i overfladen, og vi er tilbage på en nedadgående kurve, som over de næste to år skal bringe os ned mod niveauet fra 2008”, kommenterer administrerende direktør i Experian, Jens Hjortflod.

”Vi skal tilbage til februar 2009 for at se et lavere 12-måneders gennemsnit, hvilket bekræfter, at vi er på ret kurs omend i et adstadigt tempo. Vi kan glæde os over, at 343 konkurser er 100 færre end for tre år siden i maj 2012, hvor niveauet var 455. Der er dog fortsat et stykke vej til niveauet i maj 2008, hvor antallet var 217,” fortsætter han.

Stadig højt niveau

Også hos Dansk Erhverv hæfter man sig ved, at det stadig er markant flere virksomheder, der lukker og slukker, end før finanskrisen.
”Når gennemsnitligt 19 virksomheder går konkurs hver af ugens fem arbejdsdage, er det jo selvfølgelig bedre, end for blot en måned siden, hvor det var et gennemsnit på 21 , men der er langt til den halvering, der skal til, for at nå ned på de omkring 10 konkurser dagligt, der var ”normalen”, inden vi blev slået tilbage af finanskrisen,” siger chefkonsulent og økonom Mira Lie Nielsen, Dansk Erhverv.

København går forrest

Hovedstaden udmærkede sig positivt ved at reducere antallet af konkurser fra 173 i maj sidste år til 117 konkurser i dag. Det er et fald på 32 procent.
”Hovedstaden med København i spidsen er den eneste region, som har indhentet det, som årene i krise har kostet. Det går godt i København, boligpriserne stiger, arbejdsløsheden falder, der er store anlægsprojekter i gang og såvel danskere som turister lægger flere penge i København, og det afspejler sig nu også i konkurs-udviklingen,” siger Mira Lie Nielsen.

”Ser man på Hovedstaden som en frontløber for landets samlede økonomi, er det nu, vi skal geare samfundet til vækst, så opsvinget ikke når at løje af, fordi vi for eksempel kommer til at mangle arbejdskraft,” siger Mira Lie Nielsen.

Om Experian

Vi er verdens førende leverandør af data, analyser og statistiske modeller. Vi hjælper virksomheder med at styre kreditrisiko, forebygge svindel, målrette markedsføring og automatisere beslutningsprocesser. Vi hjælper også privatpersoner med at kende deres kreditværdighed og beskytte sig mod identitetstyveri. I 2014 udnævnte Forbes magazine os til at være én af verdens mest innovative virksomheder.

Vi beskæftiger omkring 16.000 mennesker i 39 lande. Vores hovedkontor ligger i Dublin, Irland, med operative hovedkvarterer i Nottingham (UK), Californien (USA) og São Paulo (Brasilien) Experian plc er noteret på London Stock Exchange (EXPN), og er en del af FTSE 100-indekset. Den samlede omsætning for finansåret 2014 var 4,8 mia. $

Vil du vide mere om Experian på globalt plan, kan du besøge www.experianplc.com. Du er også velkommen til se dokumentaren ‘Inside Experian’.

Experian i Norden

I Norden er Experian repræsenteret i Danmark og Norge. Den nordiske organisation er en del af EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika). I Danmark har Experian en hovedkontor på Østerbro i København samt en afdeling i Silkeborg. Vi beskæftiger omkring 120 mennesker inden for data, statistik, analyse, salg og markedsføring. Se mere på www.experian.dk

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Jens Hjortflod, administrerende direktør, Experian: Mob. +45 24 64 71 77, jens.hjortflod@experian.com.
Pressekontakt i øvrigt: +45 20 34 39 77