300 selskaber konkurs i februar

Det er 50 flere end februar sidste år

Pludseligt, men balanceret konkurshop i februar

Efter et år med faldende konkurstal måtte pilen en tur opad i februar 2015. 300 konkurser var 50 flere end samme måned sidste år, hvor antallet dog var usædvanligt lavt. Den nedadgående tendens vil snart blive genoprettet, vurderer Experian

300 selskaber måtte i februar dreje nøglen om med konkurs, viser de seneste konkurstal fra Experian. Det er 50 flere end februar sidste år og et tegn på de udfordringer, der endnu præger dansk erhvervsliv.

”Vi ser en 20 procents stigning for februar sammenlignet med samme måned sidste år, hvor niveauet dog var usædvanligt lavt. Det gør, at stigningen i konkurser i februar kan ses som en midlertidig udvikling, som vi forventer vil rette sig op i løbet af foråret, siger Frank Papsø, direktør for analyse og forretningsudvikling i Experian. Mens økonomiske nøgletal melder om bedre tider, mener Frank Papsø dog, at de 300 konkurser skal ses som tegn på et erhvervsliv, der fortsat er nødt til at slås for overlevelse.

Svækket egenkapital

En af de betydelige udfordringer i det aktuelle efter-krise klima, er egenkapitalen. Ifølge Experians gennemgang af i alt 190.000 årsregnskaber i januar 2015 oplever hvert fjerde selskab problemer med egenkapitalen, mens hvert tredje selskab slås med røde tal på bundlinjen.

”Utilstrækkelig egenkapital svækker evnen til vækst og gør det svært at realisere det potentiale, som ligger i de selskaber, der har overlevet krisen. Det er selskaber, der har skåret til benet og sejler af sted med stram forretningsdrift og orden i tingene. Men med en egenkapital, der indbyder til hurtig omsætning frem for langsigtede investeringer. Ikke desto mindre er det planer og investering, der skal sikre overlevelse i et marked, der vil være ustabilt nogle år frem,” siger Frank Papsø.

Generelt nedadgående konkursniveau

Det er første og eneste gang siden januar 2014, at antallet af konkurser stiger i forhold til samme måned året før. Og selv om det øjeblikkelige konkurs-hop ikke pynter på vækstforventningen generelt, indgår februar 2015 i en overordnet faldende kurve, der over et 12 måneders perspektiv, svarer til et fald på 16,0 procent. Set over en årrække er udviklingen endnu tydeligere.

Grafen herunder viser det generelle konjunkturbillede fra 2006 og frem, idet der er korrigeret for sæsonudsving og ”hop”, som det aktuelle. De stiplede linjer angiver trends som de blev vurderet af Experian i december 2014: Et stabilt faldende forløb mod forventet omkring 200 konkurser pr. måned om to-fire år.

Sæsonjusterede konkurser inkl. trends og forecast, december 2014.

Dobbelt op i Midt- og Vestjylland

På den positive vægtskål i februar 2015 tæller, at Bornholm kom gennem februar uden konkurser, mens de største relative stigninger fandt sted i Jylland. Midt- og Vestjylland oplevede næsten dobbelt så mange konkurser i år i forhold til februar sidste år – 27 mod 15 i februar 2014. Hvis man ser på, hvor stor en andel af selskaberne i de respektive områder, der gik konkurs i februar 2015, fremgår det, at Nordjylland er det område, hvor andelen af konkurser i februar var størst i forhold antallet af aktive selskaber. 0,51 selskab gik konkurs ud af hver 1.000 aktive, svarende til i alt 30 konkursramte nordjyske selskaber i februar.

75 færre Handelsselskaber

Ser vi på de udsatte brancher, bliver der i februar gjort indhug i beholdningen af selskaber inden for branchen Handel. 75 selskaber måtte dreje nøglen om med konkurs mod 52 i februar sidste år. Tendensen i Handel viser dog fortsat bedring med 846 selskaber konkurs i perioden fra marts 2014 til februar 2015 - mod 1.020 samme periode året tidligere.

Om Experian

Vi er verdens førende leverandør af data, analyser og statistiske modeller. Vi hjælper virksomheder med at styre kreditrisiko, forebygge svindel, målrette markedsføring og automatisere beslutningsprocesser. Vi hjælper også privatpersoner med at kende deres kreditværdighed og beskytte sig mod identitetstyveri. I 2014 udnævnte Forbes magazine os til at være én af verdens mest innovative virksomheder.

Vi beskæftiger omkring 16.000 mennesker i 39 lande. Vores hovedkontor ligger i Dublin, Irland, med operative hovedkvarterer i Nottingham (UK), Californien (USA) og São Paulo (Brasilien) Experian plc er noteret på London Stock Exchange (EXPN), og er en del af FTSE 100-indekset. Den samlede omsætning for finansåret 2014 var 4,8 mia. $

Vil du vide mere om Experian på globalt plan, kan du besøge www.experianplc.com. Du er også velkommen til se dokumentaren ‘Inside Experian’.

Experian i Norden

I Norden er Experian repræsenteret i Danmark og Norge. Den nordiske organisation er en del af EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika). I Danmark har Experian en hovedkontor på Østerbro i København samt en afdeling i Silkeborg. Vi beskæftiger omkring 120 mennesker inden for data, statistik, analyse, salg og markedsføring. Se mere på www.experian.dk

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Nordisk direktør for analyse og forretningsudvikling, Frank Papsø, tlf. 51 41 20 89