INDUSTRI OG DETAILHANDEL

Automatisering og hurtighed

Find de rigtige kunder, undgå tab og styrk innovationen

Med hver 20. dansker registreret i RKI og et betydeligt antal selskabskonkurser dagligt er det sund fornuft at følge med i dine kunders forretning og betalingsevne. Ville det for eksempel ikke være rart at vide, hvis en af dine firmakunder er på vej mod konkurs? Det er indsigt, vi kan hjælpe med, ved at låse jeres egne kundedata op, og eventuelt supplere med en unik kombination af finansielle og demografiske tillægsdata.

Løsningerne er nemme at integrere i de fleste it-systemer. Du kan indarbejde automatiske opslag i RKI, eller integrere scorekort rettet mod et hvilket som helst dilemma på et hvilket som helst stadie i en kundes livscyklus. Det vil tilføre ny viden - og du kan hurtigt komme i gang med at træffe bedre og mere lønsomme beslutninger.

  • Opnå større fleksibilitet, kontrol og indsigt i din beslutningsproces
  • Få indsigt i hvilke af dine kunder, der risikerer konkurs inden for seks måneder
  • Find nye attraktive kunder - engager dem og behold dem
  • Optimer gældsinddrivelsen og få pengene hjem uden tab af omsætning
  • Få vigtig viden om netværk og personkredsen bag en virksomhed

Giver du den rigtige kredit?

Undgå en for stram kreditpolitik, der lader dig gå glip af omsætning og kundeloyalitet. Det gælder om at finde den lønsomme balance, hvor risikoen vejes op imod muligheden for vækst og udvikling.

God kreditvurdering er nuanceret, leveres hurtigt og hviler på en kombination af flere datakilder. Scorer du dine kunder? Giver du den rigtige kredit ?

Hver eneste kundebeslutning tæller

Alle virksomheder er på udkig efter metoder, der kan opbygge stærke kunderelationer, dels for at bevare de lønsomme kunder, men også for at beskytte sig mod tab.

Hver eneste kundebeslutning tæller, og konkurrencen er hård. Kunderne vil have personlig service og døgnåbent. For at imødekomme dette, har du brug for korrekte data og evnen til hurtig kreditvurdering.

Scorekort og statistiske modeller

Experian har udviklet modeller og scorekort til hele kundens livscyklus. BusinessInsight giver adgang til KOB Rating, der leverer et billede af en virksomheds økonomiske sundhedstilstand.

Anbefalet Kreditmaksimum fortæller, hvor stor en kredit, du bør give. Delphi Score viser sandsynligheden for, at din kunde går konkurs indenfor et år.

Kend de personer, du handler med

Experian Management Match giver dig et solidt billede af, hvem der står bag de virksomheder, du handler eller indleder samarbejde med. Det gælder direktører, bestyrelsesmedlemmer og indehavere i mere end 700.000 danske aktive og inaktive virksomheder.

Tjek to millioner personer og deres netværk med historik tilbage til 1980. 

Nye kunder er dyre kunder, og der er afgørende forretningspotentiale i at finde de rigtige fra en start. Kunder, der er i stand til at betale, kunder med potentiale, så kundeforholdet kan udvikles over tid samt identificere markeder, som underbygger forretningsstrategien.

Det skal være let at blive kunde

Vejen til lønsomme kunder er i første omgang at sørge for, du bliver fundet og valgt. Dén leverandør, der hurtigst vender tilbage på en forespørgsel, er ofte dén, der vinder kunden.  Pris og vareudbud er vigtige parametre, men i en fragmenteret verden kan serviceparathed hos en leverandør godt konkurrere med prisen. Derfor er det vigtigt at møde kunderne, hvor de er og med de rigtige budskaber. Evnen til at træffe de rigtige kundebeslutninger er proportionel med den viden, der ligger i virksomheden. Ofte ligger denne viden gemt i uudnyttede kundedata, som ved hjælp af analyse kan omdannes til  viden. For er kunden værd at vinde?

Sig nej til flere - og ja til de rigtige

Det er altid en risikabel investering at åbne et nyt samarbejde uden risikovurdering. Derfor er værktøjer tilkundeindsigt og kreditvurdering blandt Experians mest populære.  Segmentering kan ske på mange niveauer. Jo mere komplet information om en potentiel kunde, du har til rådighed, desto større sandsynlighed er der for, at du træffer de rigtige beslutninger. Din vej til øget indtjening kan paradoksalt nok handle om at sige nej til flere, og ja til færre, der til gengæld er kreditværdige.

En 'score' gør det let

Experian arbejder med scoring af kunder i hele deres livscyklus, men blandt de vigtigste er kreditvurderingen af nye kunder. Vi har en række statistiske modeller, der kan tilpasses virksomhedernes branche og forretningsmål, og der vil være stor forskel på, om de eksisterende kundedata er tilstrækkelige for at kunne levere den nødvendige information. Alternativt kan der tilføres supplerende information i form af professionelle kreditscorer.

Aldrig har der været større behov for at holde de attraktive kunder loyale og modstandsdygtige over for konkurrentens kampagner. 80 procent af forbrugere researcher på nettet, før de køber, og fristelserne står i kø, uanset hvilket forretningsområde, det handler om. På samme tid er der brug for løbende at kende samme kunders kreditværdighed, der kan ændre sig med lynets hast. Konkursniveauet ligger fortsat højt med omkring 20 konkurser om dagen. På forbrugersiden har antallet af RKI-registreringer aldrig været højere. Derfor bygger en profitabel kundepleje på lige dele fokus på kundernes betalingsevne og evnen til at skabe gode kundeoplevelser.

Fra data til viden - til beslutninger

For at komme tættere på kunderne, må store mængder af kundedata kvalitetssikres og suppleres og siden omsættes til viden og handling. For at kunne operere med mange kunder på én gang, må profilerne optræde i et fælles flow, være opdaterede og levere den information, der er nødvendig.  Der er ikke plads til fejltrin. Ingen virksomhed kan risikere at give kunderne modstridende svar, overse en mulighed for at krydssælge eller gennemføre  ukoordinerede inddrivelser.

Hver enkelt kundeforhold tæller

Experians flagskib, når det gælder komplet administration af kunderelationer er analysemodulet Powercurve Costumer Management. Overordnet sikrer løsningen, at alle vigtige beslutninger bliver truffet ud fra en samlet forståelse af hvert enkelt kundeforhold. Værktøjet genererer detaljerede og risikovægtede kundeprofiler. Det er dén dybde, der giver mulighed for at skabe de mest overbevisende kundeoplevelser .

Kunne du tænke dig at vide, hvilken af dine erhvervskunder, der går konkurs i år? Konkursniveauet er højt i Danmark, ligesom i resten af Europa, og der finder fortsat to konkurser sted i timen, svarende til 20 om dagen og flere end  4.000 årligt. Hvordan ville det være at vide, om én af dine kunder var iblandt, så inddrivelsen kunne sættes i gang i tide?

Segmentér jeres erhvervs- inkassoportefølje

I Experian har vi udviklet et diagnoseværktøj, Delphi for Collection, der hjælper til at vurdere, hvilke restancekunder, der bør prioriteres først for at sikre det mest vellykkede resultat. Man kan sige, at løsningen tager temperaturen på de kunder, der allerede har udvist sygdomstegn. Ved at segmentere inkasso-porteføljen, kan du sætte virksomhedens mest erfarne inkassomedarbejdere på de mest komplicerede sager. Mens sager med mindre risiko kan imødekommes med ’service-opkald’, der altid er en god måde at undersøge, om kunden kan bringes på rette kurs og indfri sin gæld.

Rette pres på rette kunde – på rette tidspunkt

For både erhvervskunder og forbrugere gælder, at intelligent inddrivelse bør ske på baggrund af mere end blot gældens alder. En inkasso-score giver en balanceret idé om potentialet ved inddrivelse. Scoren gør det let at identificere, hvilke restancekunder, der udgør størst risiko. Under indrivelsen har tusindevis af virksomheder gennem årtier haft gavn af den effektive ”lyserøde RKI-rykker.

Automatisering tilbyder, som ordet lover, at aktiviteter indgår i et automatisk forløb, der sikrer ensartede beslutninger, og at tingene sker på den rigtige måde, selv om det går hurtigt . Et automatiseret flow reducerer risikoen for menneskelige fejltagelser og leverer maximal kvalitet med et minimalt forbrug af resurser.

Kreditvurderinger on-the-go

Er der noget, der er brug for i virksomheder i dag, er det sikker effektivitet på kortest mulige tid. Kundernes tolerance tærskel har aldrig været lavere, når det handler om at få svar på spørgsmål om en ydelse eller et produkt. Ni ud af 10 voksne har smartphone, og 8 ud af 10 researcher online, før de køber. Det stiller krav til kreditvurdering, nærmest ”on-the-go”, idet ethvert bureaukrati eller formularkrav er nok til at skubbe kunden i armene på konkurrenten.

Rigtige beslutninger, korrekte data

For stort set alle virksomheder i alle lag af dansk erhvervsliv vil automatisering være relevant i en eller anden form i de kommende år. ”Automatisering” rimer på  ”digitalisering”, og sammen tegner de to begreber billedet af dén konkurrencefordel, der ligger i at kunne træffe hurtige og rigtige beslutninger på basis af korrekte oplysninger. Det er, hvad vi i Experian kan hjælpe med gennem integrationsløsninger, scorekort og andre statiske modeller samt intelligente tillægsdata.

Nemt, tidsbesparende og sikkert

Experian arbejder med automatisering på stort set alle niveauer. Det handler om at gøre det nemt, bekvemt og sikkert. Flagskibet er vores Experian Powercurve-software, hvor automatiseringen omfatter alle vitale processer i virksomheden, hvor der skal træffes beslutninger. 

Ved du egentlig, hvem du samarbejder med? I Experian oplever vi af og til, at tilsyneladende troværdige personer ved nærmere eftersyn er 'entreprenante' i mere end én forstand. Det er profiler, der kan have adskillige konkurser bag sig og en imponerende trackrecord af bestyrelses- og ledelsesposter i gang eller under afvikling. Alt for ofte ender mindre og mellemstore virksomheder i en blindgyde, fordi de indgår aftaler med folk, de tror, de kan stole på. Nye aftaler om kredit, leverance eller samarbejde må foruden tillid bygge på tryghed. Det er udgangspunktet for stort set alle løsninger fra Experian.

Svindel kan afsløres

At blive udsat for svindel er uacceptabelt. En løsning, der reducerer risikoen er Experian Management Match giver fuldt overblik over alle indehavere-, bestyrelses- og direktionsmedlemmer i danske virksomheder. Det er muligt at følge personernes roller og historik over tid, og det giver præcis og vigtig information, når du skal træffe beslutning om, hvem du vil samarbejde med. Alle oplysninger et verificeret op imod CPR-registret. Nogle virksomheder og organisationer bruger databasen, når de skal vælge kandidat til en nøgleposition.  

To millioner personer, 700.000 virksomheder

Du kan søge på næsten to millioner personer og i mere end 700.000 danske aktive og inaktive virksomheder. Mon ikke det i nogen grad vil minimere risikoen for at lade en bedrager forstyrre forretningen?

 

Nordisk Dæk Import siger nej til tab - og ja til gode betalere

Med en stor kundeportefølje på mange danske virksomheder, oplever Nordisk Dæk Import hvert år, at nogle af deres kunder kan have svært ved at overholde deres betal-ingsforpligtigelser. En online adgang til Experians RKI register samt løbende kreditovervågning sikrer, at Nordisk Dæk Import kan få lynhurtige informationer om kundens kreditværdighed, hvorved de kan undgå at lave kreditaftaler med dårlige betalere.

Udfordring

Nordisk Dæk Import bliver dagligt opsøgt af en del nye kunder, der lægger en ordre på flere tusinde kroner til øjeblikkelig levering. Hvis kunden vil have en kreditaftale, har Nordisk Dæk Import brug for hurtigt at kunne undersøge om kunden skulle være registreret i Experians RKI register.

”Med den viden kan vi trygt indgå handlen med det samme, eller, hvis kunden skulle være registeret, bede om at ordren betales kontant”, fortæller debitorbogholder Mogens Løvlund Pedersen. ”Alle skal have dæk på deres biler, og vi har kundesegmenter, der sidder hårdt i det, og dette kan være svært at skue med det blotte øje, så det reducerer vores tab betragteligt, at vi systematisk kan tjekke kundernes kreditværdighed”.

Udfordringen er ikke kun at styre udenom de dårlige betalere, men også at håndtere kundekontakten på en god måde i selve situationen.”Ingen bryder sig om at blive afvist ved kassen. Men med visheden fra Experians RKI register er det let at for-midle et nej på en venlig og bestemt måde, og det er tydeligt hos 9 ud af 10, at de er bekendt med registreringen og derfor accepterer afslaget”, siger Mogens Løvlund Pedersen.

Løsning

Når man har mange kunder, så er det naturligt at nogle af dem bliver registreret og derfor skal man have løbende overvågning. Nordisk Dæk Import har derfor suppleret adgangen til Experians online Kredittjek med adgang til et andet af Experians RKI-produkter, nemlig Kreditvagten, som holder et vågent øje med dine kunder og giver dig besked, hvis en af dem bliver registreret som dårlig betaler - eller hvis en af dem bliver slettet som dårlig betaler. Alene i Danmark har Nordisk Dæk Import i dag et stort antal kunder til overvågning i Kreditvagten.

”Det fungerer rigtig godt for os. For det er ret enkelt at kommunikere til kunderne, at vores politik ganske enkelt ikke tillader os at have kreditaftaler med virksomheder, der har en RKI-registrering. Det kan de fleste forstå. Ligesom de kan forstå, når vi henvender os for at indgå en strammere betalingsløsning, hvis vi kan se, at virksomheden er på vej i problemer”, siger Mogens Løvlund Pedersen.

Resultatet

Nordisk Dæk Import sparer betragtelige beløb ved at kreditovervåge deres kunder. En gang om året leverer Experian en rapport, der opgør, hvor mange kunder, der har fået afvist en kreditansøgning på grund af RKI-registrering eller en varsling via Kreditvagten.

Om Nordisk Dæk import

Nordisk Dæk Import er en familieejet, dansk virksomhed, startet af Betty og Benny Kristensen i 1970. Virksomheden har løbende ekspanderet og udviklet sig til at være markeds-ledende leverandør af dæk og fælge til autobranchen, industrien og land-brugssektoren. Nordisk Dæk Import har i dag datterselskaber i Norge, Sverige, Finland, Tyskland og England.


“Det fungerer rigtig godt for os. For det er ret enkelt at kommunikere til kunderne, at vores politik ganske enkelt ikke tillader os at have kreditaftaler med virksomheder, der har en RKI-registrering. Det kan de fleste forstå.”

Mogens Løvlund Pedersen
Debitorbogholder
Nordisk Dæk Import

Kontakt os

Hvis du ønsker at komme i kontakt med os vedr. vores løsninger til industri og detailhandel, bedes du udfylde formularen herunder, og du vil blive kontaktet hurtigst muligt.

  • Send besked
  • © Experian 2017. Alle rettigheder forbeholdt.