Loading...

Danmarks mest udbredte direktørnavne – se om du er på listen

Mette og Lars. Det er de hyppigste navne på ledelsesgangene i de danske virksomheder. Det viser en ny undersøgelse fra Experian, der har kigget nærmere i registret over direktører og administrerende direktører i de danske selskaber og lavet en top-10 over deres fornavne.

Mette, Anne og Helle topper hos kvinderne og Lars, Peter og Henrik sidder i førerfeltet hos mændene i et nyt datatræk fra Experian, som Finans.dk bragte en artikel om i sidste uge. Navnene på 205.053 direktører er blevet gennemgået og 4870 af dem hedder Lars, mens 963 vil reagere på tiltalen Mette.

Startede med en cola

Ideen til at kigge nærmere på direktørnavnene startede faktisk med en cola. Eller rettere navnet på en cola. Experian har nemlig til en kampagne for Coca Cola i Storbritannien hjulpet med at finde de mest udbredte navne i en række byer. Formålet var at at skrive dem på flaskerne, så kunderne kunne købe en Coca Cola med eget navn på.

For at indsnævre feltet og ikke skulle lave etiketter med alverdens navne hjalp Experian den globale læskedrikproducent med at indsnævre feltet i geografisk afgrænsede områder. Dermed kunne man udvælge de mest populære navne blandt de mulige sodavandskøber og de blev så printet på flasken i stedet for logoet.

”Opgaven i Storbritannien var så fascinerende og sjov, at den motiverede vores danske dataspecialister til at trække navnestatistikken for direktører. Det er jo nok ikke fordi denne lille undersøgelse nu får folk til at døbe deres børn Lars eller Mette. Men det siger jo noget om, hvilke generationer, der sidder i chefstolene – ud fra hvornår de forskellige navne var udbredte i befolkningen generelt. Der er jo ikke så mange Noah’er, William’er eller Alma’er på listen – men de skal nok komme,” siger Jakob Færgeman, konsulentchef hos Experian.

Fremgangsmåden i England var at analysere big data om demografi, køn osv. blandt de 19 – 29-årige, og den samme fremgangsmåde er brugt med udgangspunkt i vores omfattende data om de danske virksomheder. Og så var navnelegen alligevel så fascinerende, at den motiverede vores danske dataspecialister til at trække navnestatistikken for direktører.

”Experian hjælper virksomheder over hele verden med at styre kreditrisiko, forebygge svindel, målrette markedsføring og automatisere beslutningsprocesser. Det gør vi med udgangspunkt i, at vi analyserer og bearbejder data, og det er virkelig et område, hvor virksomhederne har brug for vores hjælp. Datamængderne bliver større og større, og det kan man bruge til rigtig meget, hvis man forstår, hvad det kan. Det er der vi kommer ind i billedet,” siger Jakob Færgeman.

Undersøgelsen sammenligner også antallet af direktører i forhold til det samlede antal danskere med et givent navn. Det vil sige, hvor stor sandsynligheden er for, at man er direktør, hvis man f.eks. hedder Charlotte eller Thomas. F.eks. er der 48655 der ifølge Danmarks Statistik hedder Lars hvilket betyder at 10,9 procent – altså lidt over hver 10. Lars i befolkningen er direktør.

 

 

Top 10 direktørnavne

Mest populære navne hos kvindelige direktører:

Navn Antal direktører med navnet Andel af navnet der blev direktører
1 Mette 963 2,5%
2 Anne 887 1,9%
3 Helle 836 2,4%
4 Charlotte 699 3,0%
5 Hanne 690 1,8%
6 Susanne 669 2,1%
7 Lene 633 2,1%
8 Marianne 583 2,2%
9 Kirsten 569 1,4%
10 Gitte 530 2,3%

De mest populære navne hos mandlige direktører:

Navn Antal direktører med navnet Andel af navnet der blev direktører
1 Lars 4870 10,9%
2 Peter 4854 10,0%
3 Henrik 4550 10,8%
4 Michael 4164 9,2%
5 Thomas 3957 9,4%
6 Søren 3955 9,7%
7 Jens 3716 8,0%
8 Jesper 3526 10,4%
9 Morten 3299 9,7%
10 Jan 3287 8,6%