Loading...

Experian på jysk Gazelle-jagt

Hvert år kårer Børsen Gazelle udvalgte fremadstormende danske virksomheder. Som partner og dataleverandør til den prestigefyldte uddeling har Experian været med, da priserne blev uddelt til de dygtigste vækstvirksomheder i både Region Syddanmark, Nordjylland og Midtjylland – nu er det snart de sjællandske virksomheders tur.

Experian ønsker stort tillykke til de fynske og jyske vækstvirksomheder, som har modtaget Børsens Gazellepriser ved uddelingerne i oktober og november. Nu går turen til Sjælland, hvor flere ambitiøse og dygtige virksomheder skal fejres.

Gazellerne er virksomheder, der har haft vækst i mindst fire regnskabsår og har fordoblet omsætningen i samme periode. Netop det vil Experian gerne hylde samt anerkende det slid, mod og den dygtighed, det kræver at nå dertil.

Experian kvalificerer Gazellekåringen med data og analyser, og leverer indsigter i økonomiske trends til diskussion og læring på de i alt otte konferencer og kåringer, der afholdes rundt i hele landet. I oktober og november har Børsen Gazelle været afholdt i tre jyske byer.

Læs, hvad der inspirerede salgsdirektør i Experian Jacob Carlstedt ved vinderne og de tre fejringer:

Hvad har Experians rolle været i Børsen Gazelle?

– Udover at vi leverer data til analyser af de deltagende virksomheder og deres performance, deltager vi også i en paneldebat med fokus på digitalisering, data og rekruttering. Her deltog blandt andre også kolleger fra Capgemini, Dansk Erhverv og fra Gazellevirksomhederne. Det var min debut i Aalborg, og det var vildt spændende at give råd videre til de 700 publikummer og berette om de analyser, udviklingsmuligheder og udfordringer, vi ser i hverdagen.

Er digitalisering noget, de her unge virksomheder og Gazeller bruger meget tid på?

– Børsen Gazelle undersøgelsen viser, at hele 67 procent siger, at de ikke har tid til at digitalisere eller automatisere processer. Mit svar til det plejer at være: ”I har ikke råd til at lade være!”. Det er ikke fordi, de nødvendigvis selv skal løse sådanne opgaver, men så skal de søge hjælp og råd fra eksperter. De skal gå til nogen, som har prøvet det før, for det er nødvendigt at sætte de digitale processer og løsninger op, så de kan bruge tiden på det væsentlige, nemlig kunderne, produktet og det, de er gode til.

Hvad er det, Gazellevirksomheder kan?

Noget af det, som jeg har bemærket er, at mange af Gazellevirksomhederne ekselerer i at fokusere på kundens behov. I mere traditionelle og etablerede virksomheder kommer man nogle gange til at glemme kunden og tænker ”indefra og ud” i stedet for ”udefra og ind” – og her er der altså meget af lære af de gazellevirksomheder, som jeg har mødt. Et eksempel er jeansvirksomheden Mos Mosh, som til Gazellekonferencen i Kolding fortalte om deres mål: Kvinder skal have en lækker røv og nogle lange stænger i vores jeans. Det er jo ret lige til, og et lidt kækt eksempel på, at kundens ønsker skal være i centrum.

Hvad har du lært af Gazellerne?

– Til Gazellekonferencen i Aalborg deltog jeg i en paneldebat med blandt andre den nordjyske rekrutteringsvirksomhed Companyoung. Her kom vi ind på en interessant snak om unge mennesker i dag og deres tilgang til rekruttering. Virksomhederne i dag oplever nemlig i højere grad at skulle sælge sig selv for de unge mennesker ellers vælger de dem fra. Hvis en ung kandidat ikke kan identificere sig med virksomheden og dens formål, vil de ganske enkelt ikke arbejde der – også selvom lønnen skulle være bedre. Faktorer som work-life balance, image og tilpassede personlige medarbejderordninger, er interessante og noget som man bør overveje at inddrage i forbindelse med fremtidige rekrutteringer også for mere traditionelle virksomheder, som har været vant til at gøre tingene på en fast måde.

Hvor fortsætter Gazellekaravanen nu hen?

– Nu går turen til Sjælland, så onsdag d. 28. november er der regionale kåringer i Korsør inden det helt store gallashow og kåringen af den endelige vinder finder sted den 5. december i København, og her er allerede mere end 1500 tilmeldte.

Om Børsen Gazelle:

Børsen Gazelle hylder virksomheder, som har haft vækst i mindst fire regnskabsår og har fordoblet omsætningen i samme periode. Det kræver både mod, dygtighed og hårdt arbejde at komme med i feltet af danske Gazeller.