Loading...

Sæt turbo til din virksomheds digitale udvikling

I den digitale tidsalder går udviklingen i mange brancher utrolig hurtigt. Det stiller store krav til virksomheders digitale evner, hvis de ikke skal tabe pusten til konkurrenter, som ændrer branchen med nye digitale løsninger.

Markedsmekanismerne i din branche kan blive ændret på rekordtid i  nutidens digitale virkelighed. Kommer I til at kunne følge med? Sådan spurgte Tim Frank Andersen, ekspert i digital transformation, da han talte til Experian Innovation Summit i starten af oktober. Tim Frank Andersen er Chief Digital Officer i virksomheden Charlie Tango, hvor han rådgiver en række af verdens største virksomheder i digitale strategier.

Det gælder om at komme i gang med en digital transformation inden stormen rammer, og nye konkurrenter kommer ind fra højre. Tim Frank Andersen giver fire gode råd til, hvordan man som virksomhed kan komme i gang med en digital omstilling:

1. Styrk jeres digitale kompetencer

Især på ledelses- og bestyrelsesniveau er det afgørende at styrke jeres digitale kompetencer. Ved at tilføre viden og flere generelle kompetencer på det digitale område helt oppe i topledelsen, bliver I i stand til at omfavne nye idéer og implementere dem fra ledelsens side.

2. Styrk jeres udsyn

Vi skal sikre, at vi har det rigtige verdensbillede, og at vi forstår den verden, som vi lever i. Stil jer selv to spørgsmål: 1. Hvor vil forandringen, som kommer til at ændre vores industri, komme fra? 2. Hvad gør vi for at spotte de nye teknologier? Aldrig har der været så mange kerneteknologier, som har været på vej ind på markedet. Du skal vide, hvilke start-ups der er i din branche, og om der er nogen, I skal være særligt opmærksomme på. Enten spiser de dig langsomt, eller skal du måske partne op med dem.

3. Styrk virksomhedens reaktionsevne

Udviklingen i den digitale tidsalder går utrolig hurtigt, og i mange virksomheder er de alt for langsomme til at reagere på nye udviklinger og tendenser. I er nødt til at gå i gang på et mere usikkert grundlag, hvor I endnu ikke ved, om det bliver en succes eller en fiasko. Vi lever i en verden, hvor vi konstant skal bruge beta-versioner, fordi verden udvikler sig så hurtigt.

4. I skal udvikle virksomhedens innovationsevne

Skab en kultur, hvor I får nye idéer hele tiden. Innovation handler langt fra blot om at få idéer – det handler om at implementere idéen, så den bliver profitabelt. Det handler 1 procent om idéen og 99 procent om implementeringen. På den måde er en god idé forskellig fra en god forretningsidé.