Loading...

Fremtidens medarbejder anno 2020: Top 10 kompetencer

bredt-banner-blog

Til Experians event ‘Et kig ind i fremtiden’ afholdte fremtidsforsker Carsten Beck, Instituttet for Fremtidsforskning, oplæg om fremtidens tendenser og robotternes indtog på arbejdsmarkedet. Vi bringer her et kort blogindlæg med nogle af hans pointer fra oplægget. 

Det bør ikke være den store overraskelse for nogen, at vi går en fremtid i møde, hvor automatisering og digitalisering påvirker vores arbejde mere for hvert år der går. Vores arbejdsopgaver i dag, bliver ikke de samme som vi skal udføre om fem til ti år, og således bliver 60 procent af erhvervlivets medarbejdere hele 30 procent fattigere på opgaver, ifølge Instituttet for Fremtidsforskning.

Denne forandring lægger op til spørgsmålet: Hvad skal vi så lave i fremtiden? og hvilke kompetencer skal fremtidens medarbejder have?

Til Experians arrangement ‘Et kig ind i fremtiden’, åbnede Carsten Beck op for nogle af de kompetencer, som Instituttet for Fremtidsforskning vurderer, er de mest relevante for fremtidens medarbejder at besidde:

Top 10 kompetencer i 2020

  1. Kompleks problemløsning
  2. Kritisk tænkning
  3. Kreativitet
  4. People Management
  5. Koordination af mennesker
  6. Følelsesmæssig intelligens
  7. Beslutningstagning og vurdering
  8. Serviceorientering
  9. Forhandling
  10. Kognitiv fleksibilitet

Robotter, computere og algoritmer kommer med andre ord til kort, når menneskers adfærd skal påvirkes, når der skal tænkes kritisk eller kreativt samt når de store beslutninger skal evalueres og træffes.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, Experian Insight og bliv opdateret på lignende arrangementer og inspiration fra Experian