Loading...

Bank Norwegian styrer efter lokal indsigt på rejsen mod nye markeder

CASE STUDY: Med hjælp fra Experians konsulenter kan den norske internetbank styre efter lokal indsigt på rejsen mod nye markeder.

bank NorwegianBank Norwegian er en internetbank, der arbejder ud fra én mission: At levere enkle kreditløsninger til private, baseret på en af branchens mest automatiserede platforme, Experians PowerCurve. Med den mission som pejlemærke betjener bankens blot 55 ansatte i dag ca. 600.000 kunder i Norge, Sverige, Danmark og Finland på opsparingsprodukter, lån og kreditkort. Sådan en udvikling kræver et vist drive, og Bank Norwegian er da også kendetegnet ved en god portion dynamik og handlekraft, senest eksemplificeret ved at åbne dørene til deres bankforretning i Danmark og Finland på præcis samme dag.

Udfordringen: At bygge banker på tværs af grænser
Men hvordan træder man ind på et helt nyt marked med succes? Og hvordan gør man det hurtigt? Tore Widding, Chief Risk Officer i Bank Norwegian fortæller: ”Vi lagde ud med at ekspandere til Sverige i sommeren 2013. Det gik godt, vi brugte allerede PowerCurve i Norge og valgte at implementere løsningen i Sverige også. På den måde kunne vi hurtigt bygge systemet op og stort set træde ind på markedet uden at ansætte flere. Herefter besluttede vi at fortsætte rejsen til Danmark og Finland.”

Når man tager en bankforretning over grænser, er der mange ting, man skal forholde sig til. Hvordan er de lokale data? Hvordan skal de tolkes? Compliance, lokale markedsmekanismer, leverandører og meget, meget mere. Derfor havde Bank Norwegian brug for en sparringspartner, der kendte de nye markeder. ”Det var helt naturligt for os at fortsætte med PowerCurve i Danmark og Finland. Vi kendte løsningen og var meget komfortable med at bygge systemet op. Vi havde også gode erfaringer med Experians Analytics og konsulentenhed, og vi vidste, at vi med dem ville få en sparringspartner med lokal ekspertise, og dermed undgå mange faldgruber”.

Løsningen: En stærk beslutningsmotor – tilpasset lokale forhold
Konkret bestod opgaven i at hjælpe med at sætte banken op i de to nye lande. Hvordan bygger man bedst ansøgningsprocessen op? Lokal lovgivning, do’s and don’ts, best practice etc. “Konsulenterne og Analytics-teamet har spillet en stor rolle for opbygningen af vores beslutningsprocesser. De har bidraget med både kvantitativ rådgivning i form af diverse analyser, tabsprocenter, scorekort, budgetmodeller mv. Og kvalitativt i form af mange gode råd undervejs. I det hele taget har de været inde over mange detaljer, og også været med til at facilitere kontakt til nogle af de relevante lokale lerandører”, fortæller Tore.

Resultatet: Vi var lidt foran fra starten
”Med Experians konsulenter om bord behøvede vi ikke at starte helt forfra, men var lidt foran fra starten. Vi fik en uafhængig aktør, der kendte markederne. De har altid leveret forretningsmæssigt gode råd uafhængigt af Experians øvrige virksomhed, vi har fået prøvet vores ideer af og i fællesskab skabt nye løsninger, når vores egne forslag ikke klarede lakmustesten. Vi tog jo tit udgangspunkt i den måde, vi arbejder på i Norge, og det kunne ikke altid lade sig gøre i de andre lande. Den slags sparring gør en afgørende forskel for en virksomhed som vores.”

Tore slutter: ”Vi er blevet godt modtaget i begge lande. Det er stadig for tidligt at vurdere resultatet, men det ser lovende ud. Lige nu handler det om at lære. Vi skal se, om vi har taget de rigtige beslutninger undervejs og hele tiden justere. Så fremtiden? Den kan vist kun blive spændende.”

Læs mere om Bank Norwegian her