Loading...

Mangel på data er største problem i kampen mod onlinesvindel

Strategisk modsvar. jpgDV2020: Kun hver tiende bank og televirksomhed oplever, at de har tilstrækkeligt med data til at imødegå truslen fra onlinekriminalitet de næste fem år. Det fremgår af Experians undersøgelse, Decisioning Vision 2020, hvor 255 beslutningstagere i 195 af de største bank og televirksomheder i Europa, Mellemøsten og Sydafrika har givet deres bud på udfordringerne for vækst de næste fem år.

Ifølge undersøgelsen vurderer tre ud af fire manglen på data som den største barriere for effektivt at bekæmpe svindlen og de netværk, der professionelt rykker kloden rundt, efter hvilke markeder, der for tiden har laveste sikkerhedsniveau. En strategisk modstander, der i følge Experian må mødes med strategisk modsvar.

Acceptabel data-kvalitet 

Når det kommer til kvaliteten af ​​de data, der trods alt er til rådighed, tegner Experians rapport et mere positivt billede. Næsten hver anden virksomhed (45 procent) i den nordlige region, hvortil Danmark hører, mener, at kvaliteten er ‘excellent’ – den højeste tilfredsheds-procent i undersøgelsen. Lidt større udfordringer er der med tilgængeligheden, som 70 procent vurderer som mindre end excellent. Den store udfordring ligger i at få data omsat til beslutninger. 57 procent vurderer i undersøgelsen de værktøjer, der er til rådighed, som værende ikke-optimale. En udfordring bliver det især at finde løsninger, der skaber sikkerhed på tværs af de interne systemer. Det fremhæves af 78 procent af de adspurgte.

Kræver strategisk modsvar

Jens Hjortflod, administrerende direktør i Experian, siger: ‘

Vi hører her, at anvendeligheden af ​​data til at imødegå truslen fra onlinekriminalitet vurderes som ringere end ‘optimal’. Det lyder måske ikke af meget, men vi er oppe imod en branche, der professionaliseres for hver dag, der går, og udgør en væsentlig og grænseoverskridende udfordring. Det er indlysende, at data spiller en rolle for både hastighed, præcision og konsekvens i de beslutninger, der må tages.  Onlinesvindel kræver et stærkt strategisk modsvar. Lykkes det, vil det sjældent  sikre virksomheden 100 procent. Men forstyrre svindlernes arbejde – og de vil, som de resursestærke professionelle, de har udviklet sig til at være – rette fokus mod virksomheder med knap så effektiv sikkerhed.