Loading...

EnterCard fik en stærkere strategi – baseret på viden og analyse

EC logo blueCASESTORY: Da EnterCard stod over for introduktionen af et nyt produkt i Danmark, ønskede de at trykprøve deres strategi. Business casen var baseret på en masse antagelser om markedet, men var antagelserne nu også rigtige? Svaret fandt EnterCard sammen med Experian, der med sin analyse- og konsulentenhed ikke kun havde adgang til omfattende data – men også kunne gøre data til viden.

Da EnterCard planlagde introduktionen af et nyt produkt i Danmark, havde de brug for et solidt beslutningsgrundlag. En dyb indsigt i markedet og en vished for, at deres strategiske beslutninger hvilede på et stærkt fundament.

”Vi brugte i forvejen Experian til at udvikle kredit scorekort og til opbygningen af vores ansøgningsproces, så vi vidste, Experian havde adgang til alle de ingredienser af viden og erfaring, der er nødvendige for at analysere sig frem til de rigtige beslutninger”, fortæller Craig Shaw, der er Credit Risk Acquisitions Lead i EnterCard.

Et nyt syn på det danske marked
Experians analyse- og konsulentenhed fik 6 uger til at samle og bearbejde den omfattende pulje af viden i form af en dybdegående markedsanalyse og både lokale og regionale benchmarks. Resultatet var til at få øje på – en helt ny strategisk retning.

”Resultatet var kort fortalt, det vi havde brug for. Og så faktisk lidt til”, fortæller Craig Shaw. ”Vi fik en langt bedre forståelse af det danske marked og et klart billede af hvilken virkelighed, vi var på vej ind i. Øvelsen ændrede radikalt på, hvordan vi så markedet, og dermed også på vores overordnede retning. Analysearbejdet gav os et solidt beslutningsgrundlag og business casen blev bygget op på ny”.

Sparet dyre lærepenge
Spurgt til konkrete resultater af samarbejdet supplerer Frederik Murmann, Country Manager hos EnterCard: ”Det er svært at sætte præcise tal på, men arbejdet har helt sikkert sparet os for nogle dyre lærepenge – ikke mindst ved at minimere vores kreditrisiko. Vi havde en masse erfaringer fra andre lande, vi ikke kunne overføre til Danmark, så vi havde behov for en bedre indsigt i de forskellige markedsmekanismer – og den indsigt fik os bl.a. til at ændre en række parametre i vores prissætning. Man kan sige, at vi har sprunget et par trin over i vores læringsproces”.

Erfaringerne gjorde forskellen
Den slags opgaveløsning er selvfølgelig ikke en vare, man lige tager ned fra hylden, og der har da også været udfordringer undervejs: ”Det kan være svært at håndtere denne type opgave med en leverandør. At definere præcist hvad du har brug for og hele tiden sikre, at det er det rigtige, du får. Så der vil altid være en masse kommunikation frem og tilbage. Men med Experian oplevede vi faktisk at få mere, end vi umiddelbart havde behov for. Og så var det en kæmpe gevinst at arbejde med mennesker, der alle har relevante erfaringer fra finansieringsbranchen. At få adgang til den type kompetencer og specifikke erfaringer, var guld værd for en virksomhed som vores – og i sidste ende det der gjorde hele forskellen”, slutter Craig Shaw.

Download historien her >>

Om EnterCard
EnterCard er et skandinavisk finansieringsselskab, der udvikler skræddersyede betalings- og finansieringsløsninger med økonomisk fleksibilitet og ansvarlighed som pejlemærker. EnterCard har ca. 400 ansatte placeret i Oslo, Trondheim, Stockholm og København.