Loading...

Onlinesvindlere vælger den mindst låste dør

BLOG: Hvor slemt står det egentlig til ? 

7 ud af 10 bank- og televirksomheder har været ramt af onlinesvindel inden for de seneste 12 måneder. 6 millioner illegalt handlede personprofiler registreres hver måned af Experian. Hvert år bliver der brudt ind i 600 millioner kundeprofiler.

Tallene stammer fra en række nye undersøgelser i Experian, herunder Decisioning Vision 2020, der refererer 195 topledere i EMEA.

Er det så slemt endda? ”Ja”, svarer bank- og telesektoren, der vurderer onlinesvindlen til at være den største trussel mod forretningen frem mod 2020. Især to typer kriminalitet bekymrer. ID-tyveri – og den grovere; overtagelse af hele konti.

Online kreditansøgninger

Det er efterspørgslen efter online-bank og hurtige kreditsvar, der giver blod på tanden hos de cyperkriminelle. De arbejder nemlig systematisk via brancheporte og bagindgange – og er ikke længere en flok coladrikkende lemmedaskere, der hacker for sjov skyld i familiens kælder.

I dag skyder internationale koncerner op over alt i verden med karrierepotentiale og ”trustpilot” lignende garantiordninger. Når der handles, sker det i form af renskurede servicepakker med: 100.000 kundedata – tag to for éns pris. Køb XL – få 10 procents rabat. Alene i USA var der sidste år registreret over 10.000 ringe, der opererer inden for onlinesvindel. Nogle med direktionsgange og elevator, andre som underleverandører, formidlere eller ”håndværkere” som nederste led i fødekæden. For jo, det beskidte arbejde skal stadig gøres – nogen skal bryde ind i virksomhedernes databaser.

Et jægerkorps i Experian

I Experian har vi vores globale organisation i ryggen, når det gælder onlinesvindel – et tema, der står på gloende pæle over alt i disse år. Vi mener, tiden er inde til, at vi ser truslen i øjnene også herhjemme, så svindlerne ikke får frit spil. Som Pieter van Tienen, repræsentant fra Experians globale anti-svindel jægerkorps, 41st Parameter, for nylig udtrykte det: ”Det handler ikke om at sikre sig 100 procent – for der er altid en vej ind. Men det kan tage uger eller måneder at forcere en barrikaderet dør – og den slags vælger intelligente forbrydere sjældent at forfølge, så længe der er andre døre, der står åbne”.

Sikkerhedeniveauet skal altså være bedre end hos den ringest sikrede nabo.

Motiverede og intelligente

Moderne it-kriminelle er ikke bare intelligente, men motiverede og karriereorienterede. De går strategisk efter at identificere det til enhver tid laveste sikkerhedsklima. Alles blikke er lige nu rettet imod den russiske banksektor, der er på vej med 1. generations onlineløsninger – svindlerles yndlingsjagtmark. Snart vil sikkerhedsniveauet dog også i Rusland være hævet til en standard, der gør det for tidskrævende at arbejde med – og blikket vil blive rettet mod det nordiske spisekammer.

Svindlerne vælger den mindst låste dør

Ifølge vore nabolande mod syd og vest, har onlinesvindel længe været på agendaen, og de kriminelles fokus har bevæget sig i en spiral, der begyndte i USA og snart nåede UK som det første europæiske marked for onlineløsninger. Da sikkerhedsbarren blev hævet også dér, flyttede svindlernes fokus ind over det nordlige Europa, Tyskland, Holland, Frankrig og Polen. For tiden har Moskva den tvivlsomme ære at tiltrække sig opmærksomheden – men snart vil de kriminelles blikke glide videre ind over Skandinavien. Smarte svindlere vælger den mindst låste dør.

Et strategisk modsvar

I Experian har vi samlet en kolossal viden om svindel og ID-tyveri – klummen her formidler blot en flig af et kompleks univers. Onlinesvindel er omfattende – begavet, professionelt og industrialiseret. Det kræver et strategisk modsvar, der omfatter samtlige funktioner i virksomheden. Beskyttelsen må være afstemt og rettet mod de præcise trusler og personer. Det kan ikke nytte at risikostyringen tager overhånd – for hvad er en butik med sikrede varer og låste døre, hvis kunderne mangler?

Problemet er: Hvordan kender vi forskel på svindlere, der oplyser korrekte – men stjålne persondata. Og kunder, der oplyser korrekte – men retmæssigt ejede informationer.

Den rette balance

Kunderne er ikke milde i deres dom, når vi rammer en forkert balance.  87 % adspurgte i en nyere undersøgelse (41st Parameter, measuring costumer attitude, 2013) oplyser, at de føler sig svigtede og vrede, når de afvises under en online-transaktion. Kunsten består i at finde den rette balance mellem risikostyring og kundernes oplevelse at service.

Heldigvis er der så mange flere kunder at yde god service over for – end der er brodne kar.

Så – hvor slemt er det? Hvad synes du?

Følg med her på bloggen, hvor vi løbende lade vores bud høre.